اخیراً این شانس را داشتم که شرکت کنم یک گروه وظیفه مسئول ایجاد مدلهای تجاری جدید مربوط به رابطهای مغز و رایانه. هدف این بود که به یک شرکت بزرگ فناوری کمک کند تا بفهمد چگونه می تواند از داده های مغز به طور اخلاقی استفاده کند.
با افزایش رابط های غیرتهاجمی مغز و رایانه (BCIs) ، توسعه راه حل های یادگیری عمیق برای کمک به بهبود دقت BCIs و کاهش هزینه هدست های EEG (Electroencephalography) ، تعداد فزاینده ای از استارتاپ ها و شرکت های بزرگ فناوری به دنبال راه های جدیدی برای ایجاد درآمد از داده های مغز هستند.
در واقع ، توسعه رابط های مغز و رایانه بازار سودآوری داده ها را تقویت کرده و توسعه "سرمایه داری عصبی" را تسریع می کند. چندین شرکت در حال تلاش برای یافتن بهترین استراتژی هستند تا قبل از اینکه BCI های تهاجمی و غیرتهاجمی به یک محصول بازار انبوه تبدیل شوند.
در این مقاله ، اهمیت تجارت داده های مغزی را توضیح خواهم داد. با الگوریتم ها ، مدل های تجاری احتمالی آینده مربوط به BCI ها ، نحوه ترکیب BCI و AI اکوسیستم های محصول قوی تر و مفهوم "neuropapitalism".
برای کسانی که با اصطلاح "رابط مغز و رایانه" آشنا نیستند ، دستگاهی را تعریف می کند که امکان برقراری ارتباط مستقیم بین مغز و ماشین را دارد.
در این مقاله ، من اغلب به "یادگیری ماشین" به دو دلیل اشاره می کنم. اولین مورد این است که BCI می تواند به ایجاد جلوه های بهتر شبکه داده و جمع آوری داده های استراتژیک کمک کند. مورد دوم مربوط به این است که چگونه ML می تواند به BCI ها برای آماده شدن در بازار کمک کند.
در واقع ، توسعه رابط مغز و کامپیوتر با یادگیری ماشین ارتباط تنگاتنگی دارد. تکنیک های ML (از جمله یادگیری عمیق) نقش کلیدی در "استخراج ویژگی ها و طبقه بندی سیگنال های EEG/ECoG" (2) ایفا می کند.
بر اساس تجربه من ، رمزگشایی فعالیت الکتریکی مغز با تنوع زیاد و غیر سر و صدای ثابت به یک سیگنال معنی دار دشوار است. بنابراین ، استفاده از تکنیک های یادگیری ماشین کلیدی برای حل برنامه های کاربردی BCI است.
برای مقابله با چالش های کاربرد BCI ، چندین سازمان برای بهبود استخراج ویژگی های ضروری از سیگنال های EEG تلاش می کنند.
با استفاده از BCI ها ، شرکت ها می توانند داده های کلیدی بازاریابی مانند فعال سازی حافظه را جمع آوری کنند.
این وضعیت به شرکت ها این امکان را می دهد تا اطلاعات شخصی تری درباره مصرف کنندگان جمع آوری کرده و نحوه تعامل ما با دستگاه های روزمره را به طور اساسی تغییر دهند.
تصویر نویسندهرابط مغز و رایانه به شرکت ها این امکان را می دهد که" سفرهای مشتری ، احساسات و ترجیحات آنها "(4) را به طور عمیق تری پیگیری کنند. تبلیغات و تجربیات سفارشی را افزایش دهید تا فروش را مستقیماً به مغز یا دستگاه های پوشیدنی خود افزایش دهید.
BCI ها همچنین می توانند برای "بهینه سازی تبلیغات اینترنتی و نقاط تلویزیونی" استفاده شوند (5). با اطمینان می توان فرض کرد که داده های امواج مغزی به جای داده های کوکی به هنجار جدیدی برای تبلیغات آینده مبتنی بر وب تبدیل می شود.
اگر شرکتی مانند Google تصمیم به توسعه BCI ها داشته باشد ، می تواند تشخیص دهد که آیا شما توجه به تبلیغات ویدیویی ، احساسی که نسبت به آنها دارید و اینکه آیا آنها شخصاً به شما مربوط هستند یا خیر. شرکتی مانند اپل می تواند BCI ایجاد کند که لیست پخش موسیقی را با توجه به روحیه شما انتخاب می کند.
سایر شرکت ها ممکن است برنامه هایی را برای جمع آوری داده های مغز شما با استفاده از BCI ساخته شده توسط یک شرکت دیگر توسعه دهند (کمی شبیه Google Play و برنامه های تلفن همراه شخص ثالث).
تصویر نویسنده > همین شرکتهای بزرگ فناوری نیز بیشتر از اشکال جدید BCI سود خواهند برد. در واقع ، برخی از شرکت ها می توانند از قبل یک رابط مغز و کامپیوتر به شکل هدفون ایجاد کنند (6). اشکال دیگر BCI به مزایای BCIs برای توده ها در یک فرم که مردم به طور منظم از آن استفاده می کنند ، کمک می کند. به همین دلیل است که داده های مغزی برای شرکت ها بسیار استراتژیک می شود.طی ماموریت من ، ما به این نتیجه رسیدیم که شرکتهای فناوری پیشرفته باید از قبل آماده شدن برای تسریع دوران عصب سرمایه داری را آغاز کنند. سالهای آینده تحت تأثیر تجاری سازی داده های مغزی در بازار مصرف قرار خواهد گرفت. همچنین توسعه دستگاههایی که برای تعامل با BCI ساخته شده اند.
فراتر از ساختن رابطهای مغز و کامپیوتر ، من انتظار دارم که شرکتهای بزرگ فناوری یک اکوسیستم واقعی از برنامه های کاربردی رایگان و سایر دستگاهها را در کنار BCI توسعه دهند.
بر اساس تجزیه و تحلیل ما ، ما معتقدیم که مدل اصلی کسب و کار برای BCI ، مدلی به نام "پرداخت با داده" خواهد بود. به عنوان مثال ، برخی از برنامه های کاربردی BCI مانند انتخاب موسیقی می توانند به صورت رایگان در ازای دسترسی کاربران به تمام داده های مغز خود ارائه شوندمربوط به این برنامه (8).
این داده ها می توانند سازماندهی شوند و یا برای اهداف تبلیغاتی هدفمند استفاده شوند و یا با قیمت مناسب به اشخاص ثالث فروخته شوند. با بهبود کیفیت خدمات و ارتباط تبلیغات ، این مدل کسب و کار به افزایش قفل شدن مشتریان کمک می کند.
شرکت ها می توانند همچنین از داده های مغز برای بهبود توصیه های محصول و افزایش ارزش طول عمر هر مشتری استفاده کنید. این برای اکثر شرکت های تجارت الکترونیک استراتژیک است. در این صورت ، داده های مغزی به یک مدل کسب و کار موجود کمک می کند.
ما همچنین انتظار داریم BCI ها رابط کاربری آینده شوند و ارتباطات یکپارچه تری را با دستگاه ها ایجاد کنند. به این ترتیب ، شرکت های بزرگ فناوری سعی خواهند کرد ویژگی های مربوط به BCI را به استراتژی اکوسیستم محصول فعلی خود اضافه کنند. سپس آنها می توانند داده ها را از منابع/دستگاه های متعدد از جمله BCI/داده های مغز جمع آوری کنند. داده های مغزی به بهبود کارایی اکوسیستم و افزایش حداکثر ارزش مشتری و ماندگاری مشتری کمک می کند.
اکثر مشاغل فروش محتوای آنلاین از استفاده از داده های مغزی بسیار سود خواهند برد. به عنوان مثال ، شرکت های رسانه ای می توانند از داده های مغز برای تصمیم گیری در مورد ایجاد محتوا استفاده کنند. BCI ها همچنین می توانند سطح توجه هر خواننده را اندازه گیری کرده و محتوا را در زمان واقعی تنظیم کنند.
بهبود ارتباط تبلیغات/پیوندهای وابسته در کنار هر محتوا ممکن می شود. همچنین می توان از داده های مغزی برای ایجاد توصیه های محتوایی بهتر و مشارکت بیشتر استفاده کرد. سپس شرکت ها می توانند برای استفاده (مانند Netflix) هزینه دریافت کنند.
تصویر توسط نویسندهسایر شرکت ها ممکن است از طریق برنامه خود به داده های مغز شما و همچنین سایر داده های مربوط به شما دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال ، LinkedIn می تواند اطلاعات مربوط به تجربیات شغلی گذشته شما و داده های مربوط به نحوه واکنش شما به آگهی های شغلی خاص را بفروشد. به این ترتیب ، شرکت ها می توانند دسترسی به داده های برتر را بفروشند یا حتی دسترسی API را به داده های خام ساخته شده با داده های مغزی بفروشند. ' بهره وری. برخی از شرکت ها قبلاً از BCI استفاده کرده اند تا "تغییرات حالات احساسی در کارکنان خط تولید ، ارتش و در راس قطارهای سریع السیر را تشخیص دهد" (9).
BCI های موجود با سنسورهای بی سیم به طور مداوم "امواج مغزی استفاده کننده را تحت نظر داشته باشید و داده ها را به رایانه هایی که از Machine Learning برای تشخیص موج احساسی مانند افسردگی ، اضطراب یا خشم استفاده می کنند" (10) نظارت کنید. به شرکتهای تخصصی BCI را به عنوان راهی برای افزایش کارایی کلی کارگران با تغییر دفعات و طول زمانهای استراحت برای کاهش استرس روانی ترویج خواهند کرد. من انتظار دارم که اکثر BCI ها را در کلاه ایمنی معمولی یا کلاه های یکنواخت پنهان کنم.
داده های مغزی کارکنان می تواند به یک منبع درآمد جدید تبدیل شود. در واقع ، داده های مغزی را می توان برای اهداف مرتبط با مجموعه داده یا مطالعات بازار به شرکت های دیگر فروخت. تولید بسیاری از محصولات مبتنی بر یادگیری ماشین بیشتر محصولات یا خدمات فناوری فعلی به کیفیت داده های کاربر بستگی دارد. هرچه تعداد کاربران از یک برنامه بیشتر باشد ، می توان داده های بیشتری جمع آوری کرد تا مدل ها را تربیت کند و دقت بیشتری را ارائه دهد ، که به نوبه خود کاربران بیشتری را جذب می کند.
به نظر من ، داده های مغزی مشاغل ساخته شده را بیشتر تقویت می کند بر اثرات شبکه داده دسترسی به داده های مغزی به معنای مجموعه داده بهتر برای ابتکارات ML ، ML بهتر به معنای خدمات/محصولات بهتر و غیره است. شرکت هایی که توانایی استفاده از داده های مغزی را ندارند ، تأثیرات شبکه شبکه داده های قدرتمندتری خواهند داشت.
تصویر نویسنده ، با الهام از منبع [https://twitter.com/realalexbarge/status/922870908980748288] < h1> فراتر از بازاریابیتقریباً همه شرکت ها/صنایع تحت تأثیر داده های مغزی قرار می گیرند. پیامدهای داده های جمع آوری شده از طریق استفاده از BCI بسیار فراتر از تبلیغات هدفمند است. به عنوان مثال:
با وجود این درآمدهای جدید بالقوه امیدوارکننده ، باید عدم شفافیت فعلی در مورد اینکه کدام دستگاه ها واجد شرایط هستند را برجسته کنم به عنوان BCIs در واقع ، یک منطقه خاکستری نظارتی برای BCI های غیر تهاجمی وجود دارد. از نظر برخی از کارشناسان ، این بدان معناست که جامعه ما به برخی قوانین در مورد نحوه جمع آوری ، ذخیره و استفاده از مغز (15) نیاز دارد.
با اطمینان می توان گفت که اکثر شرکت های بزرگ فناوری دارای سابقه استفاده غیر اخلاقی از داده های مشتری من انتظار دارم که شرکت های بزرگ فناوری زمان و پول زیادی را روی محتوایی سرمایه گذاری کنند که توضیح می دهد چگونه از حریم خصوصی داده های شما محافظت می کنند. وقتی BCI ها به جریان اصلی تبدیل می شوند ، حریم خصوصی داده ها به یک عامل متمایز کننده اصلی تبدیل می شود.